15. august 2011

Blommetærte step-by-step

Hejsa :) Nøj, hvor synes jeg det er hård at starte i skole efter sommerferien! Puha.. Heldigvis har vi ikke fået SÅ mange lektier for endnu. Er træt konstant.
Nå, men i går var jeg ude og plukke nogle blommer ude fra vores have. De smager vildt godt, og selvom de er helt grønne, smager de rigtig sødt.

Er de ikke fine? :)

Der var så mange blommer, at jeg tænkte jeg ville lave en blommetærte.
Her får i opskriften (til ca. 8 pers.):

Start med at bland 200 g. hvedemel med 1 spsk. sukker. Smuldr 125 g. smør i blandingen, så det har konsistens som reven ost. Tilsæt 2 æggeblommer og saml dejen. Læg evt. dejen i køleskabet 1/2-1 time, hvis den er meget blød.


Beklæd en tærteform eller springform (ca. 24 cm. i diameter) med dejen Hvis der er noget dej tilovers, kan du rulle det ud til 1 cm. brede strimler, som skal oven på tærten.


Vask ca. 600 g. blommer, udsten dem og skær dem i både.


Vend blommerne med 45 g. sukker og en halv tsk. kanel (jeg undlod kanelen) og læg dem i den rå tærtebund.


Læg dejstrimlerne over på kryds og tværs og put tærten i en 180 grader varm ovn i ca. 35 min.


Jeg blandede skyr op med lidt sukker og spiste til, men du kan også bare bruge creme fraiche. Mums! :)

Opskriften er fra Alletiders Kogebog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar